Grått behöver inte vara så trist - tvärtom kan det se sobert och ge ett "lugnt" intryck.
 
I provdukningen här nedan har jag använt grått som accent till det vita med lite silver.
Grå servetter i enkel brytning och grå blockljus med två grå ljuslyktor - en enkel dukning men det behöver inte vara så avancerat alla gånger anser jag.
Istället för värmneljus skulle man mycket väl kunna ha små blombuketter i lyktorna.
Använde de grå ljuslyktorna i en dukning är precis vad jag gjorde här - grått med rosa är en bra kombo tycker jag.
Grå löpare och grå servetter.
En inte så ofta sedd kombination i dukningssammanhang är rött och grått - jag tror många drar sig lite för att använda rött eftersom det förknippas så starkt med julen, men inte tycker jag dukningen här nedan känns så julig. Rött och grått är en snygg kombination, i min smak faktiskt strået vassare än rosa och grått.
Nyanser är förstås avgörande för hur saker ser ut - det är inte så väldigt julrött här.
Vinrött är en variant av rött och är vackert med guld - men grått gör sig bra till även här.
Till svart kan det grå bli både sobert och lite dramatiskt - särskilt med röda accenter som står sig mot både det går och det svarta.
Grått trist? Nej då, behöver det inte vara! =)
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej