Brukar det sägas.
 
Bland det finaste jag har är kandelabern Vänskapsknuten. Den gavs till mig som gåva när jag blev 60 (Lottsky är en gammal tant...) av en barndomsväninna med familj. Gissa om hjärtat snörptes ihop när jag insåg vad min homey E ville säga med den gåvan...
 
Den har inte använts jätteflitigt, den tar en del plats och är tresidig så inte helt lätt att duka med. Men då och då har jag ju velat använda den här fina ståtliga kandelabern.
 
En festlig söndagsmiddag en kulen novemberdag 2021 blev första gången den användes. Det blev en rejält improviserad dukning - men jag tycker jag fick till det riktigt trevligt. Blommorna var inte superpigga men fungerade, jag valde att sätta dem i små ljuslyktor "runt" om kandelabern.
Svart och vitt mot de gyllene och blå/turkosa tonerna tyckte jag blev fint till.
Till Trettondagsafton -22 var det meningen att min väninna som jag fått kandelabern av skulle komma på middag. Dukningen planerades delvis efter att jag såklart ville duka med den fina kandelabern då. Men covid slog till... No matter, jag dukade ungefär som jag tänkt för mig och Hr L ändå. Kandelabarn i mitten förstås - med tygblommor och ljus och what not omkring det hela. Istället för stearinljus placerade jag batterivärmeljus på ljushållarna - fungerade det med!
Guld och svart blev fint med de vita accenterna så det fick bli svarta tallrikar, vita servetter och gyllene bestick till helheten här.
Högsommar 2022 och en liten middag för att fira att nu började Lottskys semester, yey. En väldigt enkel dukning blev det - med den kandelabern behövs egentligen väldigt lite i form av dekor. Rosa tygtulpaner och rosa pärlor + "diamanter"  fick räcka den här gången.
Mestadels vitt kändes fräscht för den här sommardukningen.
"Vi kan väl ha Oktoberfest för oss själva" tyckte Hr L i september 2022 - så det hade vi. Jag ville ha en höstlig inramning och då tyckte jag det kunde vara kul med den ståtliga guldfärgade kandelabern mitt i alltsammans. Jag valde att ha röda tygrosor som jag satte i en burk i mitten, och kandelabern fick stå som i ett "hav" av löv.
Eftersom temat var Oktoberfest - ja såklart bordet dukades i svart/rött och gult (guld).
En kandelaber kanske inte behöver stå prick i mitten tänkte jag den här januarilördagen 2023 när jag dukade upp för lördagsmiddag. En färgglad variant tillsammans med en stor skål nejlikor på ena sidan. Här valde jag en lite assymetrisk still på mittdekoren - för att jobba runt det där med tresidigheten på kandelabern.
Mörkt porslin och gyllene bestick med guldmönstrade svarta servetter tyckte jag blev fint här.
Svart och guld är kanske inte vad man förknippar med en somrig lördagsmiddag - men jag brukar sällan bry om sådant utan kör som jag känner för. Den här junilördagen förra året kände jag för att ha svart och guld mot det rosa i löparen. Kandelabern kändes extra kul och dekor bestående av fjädrar och tygblommor var en kul detalj istället för blomsterarrangemang. Dekor i svart omkring blev kul till.
Svarta kuvert med vita servetter kändes fint i helheten.
Till Novembermiddag i Mårten Gås-anda hade vi gäster förra året. Och E skulle komma - och sjävklart fick kandelabern ståta i mitten, med levande ljus för en gångs skull. Små blomsterarrangemang, en pärlslinga, kastanjer och "isbitar" blev lagom dekor till.
Högtidligt vitt med lite rosa avbryt passade för festmåltiden tyckte jag.
Den vackra kandelabern kommer säkert synas fler gånger vid festligt dukat bord hos Casa Lottsky.

Kommentera

Publiceras ej