Det blev en middag med gäster förra året också.
 
Åter igen var den första tanken att dukningen skulle gå i sobert blått och festligt silver. Men bara någon månad innan ändrade jag mig - igen.
 
Anledningen var att jag varit och handlat på mig några stuvbitar och när jag hade plockat upp ett tyg ur påsen och lade ut det över soffan för närmare inspektion slog mig en tanke - hur skulle tyget se ut som duk? Så jag lade tyget över en bordskant och fick en ingivelse - svart och guld skulle det bli!
 
Eftersom december återigen blev en månad utan arbete hade jag gott om tid på mig att planera - kanske lite för mycket tid...
 
Under hösten hade jag rensat ut en hel del ur skåpen därhemma och skaffat lite nytt. Som svart porslin och guldfärgade bestick. För jag gick all in på det svart/gyllene temat...
 
När aftonen kom såg kuverten ut så här.
Svart duk med guldfärgat mönster. En stor guldfärgad papptallrik blev "undertallrik", den svarta varmrättstallriken på det och en svart papptallrik som skulle fungera som mellanlägg när förrättstallriken skulle serveras. Kvällen meny under en enkelt vikt linneservett prydd av en guldfärgad nyårsmask och en guldfärgad julkula. På skeden placerades en liten present - en mörk chokladbit i en svart servett och placeringskortet knutet i rosett runt presenten. En bild som användes till inbjudningarna blev också genomgående bild på menyer och placeringskort.
Två ljusslingor slingrade sig över bordet - batteridosorna gömdes i bitar av samma tyg som "duken". En mässingsljusstake med ett guldfärgat ljus, flankerat av två paljettprydda ljuslyktor. En driva av "isbitar" och "kristaller" toppat med två blodröda rosor blev också del av dekoren. Guldkonfetti strösslades lätt över duken.
Även hallen dekorerades för att se välkomnande ut. Ledljus är fiffigt när man inte vill lämna brinnande ljus obevakade.
Menyer:
Meningen var att vi skulle bli 6 personer men en magsjuka och ett annat förhinder gjorde att vi blev 4 - därav 2 extra menyer. Innehållet då?
Det här var en av de mest ambitiösa middagsbjudningar jag gjort - men det var kul!
 
I år blir det något enklare men hur det kommer att se ut - ja det får vi se om några månader.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej