Igår dukade jag upp för en lördagsmiddag på två igen. Börjar bli en ohejdad (men trevlig) vana.
 
Det blev lite improvisation av det. Hade egentligen tänkt ha en större ljusgrön duk på den vita linneduken men kom sedan på att "men attans, den duken ligger ju på ett annat bord och behöver dessutom tvättas" Så vad gör man?
 
Efter att ha rumsterat om lite i linneskåpet blev det ett kuddfordral som duk.
Den petrolfärgade tonen visade sig stå fint mot det ljuslila i servetter och värmeljus. Samt de lila banden jag piffade upp de veckogamla blommorna och ljusstakarna med. Så det blev petrol, ljuslila och guldaccent.
Kuverten bestod av vardagsporslin, vardagsbestick och enkla vinglas. Servetterna är av papper, av en lite kraftigare kvalitet för "tygkänsla". En enkel men prydlig servettvikning prydde kuverten.
Servetterna köptes in för förra årets vårfest - de användes de så här.
De ljuslila värmeljusen användes också på vårmiddagen förra året och jag tyckte det blev fint med ljusfat med guld. Ett fat med spegel fick bli mittpunkten i dukningen.
Rosorna från förra veckan fick bli extra prydnad med lila band runt för att ta upp färgen i övriga dekordetaljer. Lila hobbypärlor och "kristaller" fick bli det lilla extra.
Det blev fint tycker jag - det mörka petrol/blågröna står sig fint mot det ljuslila.
 
Maten blev vardagligare men god, jag åt baconpaj på lågkolhhydratsbotten, livskamraten åt sojakorv med ugnsbakad potatis, senap och tomatpuré. Vi valde båda alkoholfritt i glasen igår, jag måste inte dricka vin varje lördag...
 
Till dessert åt jag färdigköpt chokladfondant med vispad grädde, livskamraten gjorde egna glutenfria semlor så en fick bli dessert.
 
Med det som finns i skåp och lådor når man långt för att få ett fint middagsbord. Återanvänd och använd sådant som egentligen är avsett för annat och man har ett fint dukat bord.
 
Ha en bra dag!

Kommentera

Publiceras ej