skrev en känd kokboksförfatterska på 1700-talet. Japp. skrevs kokböcker då med.
 
Att använda föremål till annat än de egentligen är avsedda för är ett knep jag ofta använt och använder mig av för dukningar. Ingen duk - ta en gardin. Det var så jag fick lösa dukningen inför en födelsedagslunch för några år sedan. Hade ingen vit duk som kunde passa så jag rotade runt lite i linneskåpet och fann ett par vita gardiner, strök den ena och så hade jag en duk.
Den har kommit till pass ett antal gånger sedan dess, och vid något tillfälle har båda längderna använts.
För bred? Vik ihop på mitten som en dekorativ detalj.
Vikt så fungerar den så klart också när man är två och bordet står mot en vägg.
En svart transparent gardinlängd på rea köptes in för att just duka med. Den har använt på allehanda olika sätt - här är några sätt.
 
Genom att vika upp från kortsidorna fick jag till en lagom längd och ändarna fungerade som en sorts inbyggda tabletter.
Här drogs den ihop både från långsidorna och kortsidorna för att få en lagom storlek över den vita duken i basen - och det blev lite bohemmysigt.
Vikt på längden och sedan veckad i mitten så den blev lagom lång för bordet.
Här lades längden ut över hela bordet - och veckades sedan i mitten för att få rätt längd.
Här en annan variant - vikt på tvären och sedan lagd som en vepa på bordets tvärs. En liten vit kant i var ände blir det då.
Eller så kan man använda den så här - vikt och struken och lagd som en löpare. Ändarna fick hängda ned på var kortsida eftersom ju ingen satt där.
Ingen gardinlängd heller? Stryk ett rent vitt lakan - det funkar finfint!
Särskilt när man använder någon typ av överduk.
 
Löpare kan man använda allt möjligt till, Omslagspapper.
 
Sjalar och gardinlängder.
 
 
Man kan använda tygservetter som löpare, tabletter e t c
 
 
Kuddfordral:
Fantasin är som vanligt det enda som sätter gränser - spåna på och våga testa!
 
 

Kommentera

Publiceras ej