Det har blivit en del blått i dukningarna ett tag nu - oftast låter jag basen i en dukning ligga kvar ett tag men flyttar om dekoren eller byter ut den.
 
Häromdagen blev det en enkel dukning, den här lördagen hade livskamraten annat för sig så jag dukade upp en liten middag för mig själv. Glasen tillhör inte dekoren, haha, det är glas som användes under förra lördagens middagsbjudning men som inte diskats än.
Jag använde rosor som torkat, från buketter jag hade för ett tag sedan. Ljusblå ljus, värmeljus och olika blå toner. Guldräfgade bestick, djupa tallrikar ur Gustavsbergsserien Regina och bruten blå linneservett. Jag åt gryta med räkor så en djup tallrik blev bra, den här typen av "grundare" soppfat kan ju även med fördel användas till grytor.
Kortade ned skaften åå de röda rosorna och satte i mörka ljuslyktor. Några blå ljuslyktor med värmeljus, mina "isbitar" och några orange rosor och en enkel dekor hade fixats.
Brytningen, pyramiden, är enkel. Vik ut hela servetten. Vik den till en triangel genom att vika på diagonalen. Ta varje hörn i botten på den längsta sidan och vik upp mot mitten, gör likadant med andra hörnet, du ska nu ha en kvadrat men en "öppen" linje i mitten.
 
Vänd upp och ned och servetten och vik sedan till en triangel igen. Ställ sedan upp servetten. Beroende på vilket håll du viker blir det antingen en pyramid som ovan - eller så blir det en som här nedan:
Den lilla middagen på egen hand avslutades med en glutenfri smulpaj. Hallon med smuldeg gjord på smör, ägg, kokosflingor, kokosmjöl och några tsk mandelmjöl. Blev riktigt gott!
 
Snart är det advent - så det blir nog någon eller några advetnsdukningar här med tiden. =)
 

Kommentera

Publiceras ej