Påsken är snart över för den här gången och för min och livskamratens del har det varit en lugn och trivsam helg med soliga dagar och god mat.
 
Påskaftons middag startade med den klassiska champagnedrinken Mimosa. Apelsinjuice och champagne - här färskpressad, 1/2 var - egentligen ska det nog vara halva/halva men här blev det mer 1/4 -  3/4.
Vi valde en helt alkoholfri aperitif så det blev Rawson's Retreat Chardonnay Pinot Noir Muscat Unvined - ett mycket bra alkoholfritt alternativ.
Förrätten är en snabbvariant på en romtoast - salta potatischips med tångrom, creme fraiche och hackad lök - jag föredrar röd lök, den är lite mildare i smaken. Serverad i separata skålar där var och en får "bygga" själva fungerar bra som ett tilltugg till en fördrink.
Varmrätten bestod av lammfärsbiff - för mig, livskamraten åt sojafärsbiff. Potatisklyftor och hemgjort vitlökssmör åt vi båda.
Inte vet jag om vinet jag drack var optimalt till lamm - men jag hade en öppnad flaska, en röding från Toscana, så det fick bli det vinet. Livskamraten valde ett alkoholfritt rött vin från Jacob's Creek.
Desserten kan man kalla Peach Melba-bakelse - färdiga glutenfria tårtbottnar med pureade hallon mellan, en halv konserverad persikohalva ovnapå och vispad grädde. Inte förrän jag ätit nästan alltsammans kom jag på, ja visst ja, fotografera. Så dags då...
 
Visade lite bilder på dukningen häromdagen - här är några igen, med ljusen tända. Kuverten bestod av en varmrättstallrik, Rörstrands Swedish Grace i färgen Snö, och en assiett i samma serie. Mellan låg en vit servett, för att de ska bli lite ljuddämpning mellan porslinsdelarna. En meny under en enkelt bruten servett prydd av en konstgjord fjäder, guldfärgade bestick, vatten-, vin-, och champagneglas från Kosta Boda Chateau.
Fjädrarna fick också bli del av mittenarrangemanget med tulpaner och påskliljor.
Godiset överlevde middagen - men inte så länge efter att maten var uppäten... ^_^
Våren har gjort intåg med råge och strängt taget behövs väl inte tända ljus nu men jag tycker det hör till för stämningen.
 
Vårmiddagen vi ska ha här hemma rycker närmare. Men innan dess ska det dukas upp för valborg och en födelsedagslunch...
 
Ha en fortsatt bra vecka! =)
 
 

Kommentera

Publiceras ej