Än är det inte dags för påskmiddag men jag dukade upp redan i går kväll för att ha det förberett så jag kan ägna tiden åt matlagning.
 
Årets dukningstema blev gult och vitt - så traditionellt det kan bli. Fick ett litet ryck och valde att göra menyer som fick bli placeringskort - det sista rätt överflödigt när vi är två personer som ska äta, men lite kul ändå.
Man kan också se det som att det är personliga menyer - livskamraten äter inte kött från djur och dricker heller inte alkohol. Så hans ser lite annorlunda ut. Jag glömde köpa mitt eget dessertvin så det får bli alkoholfritt till mig där med - och det gör ju inget, blir ju alkohol nog med vin till förrätt och varmrätt. Nedan ser man hur jag placerat menyn under den enkelt brutna servetten med en gul (konstgjord) fjäder som dekoration.
Vid lite mer speciella tillfällen som påsk, jul och nyår är det linneservetter och Rörstrandsservisen som åker fram. Tyckte guldfärgade bestick passade till färgerna i dukningen så det fick det bli. Och mina "gamla" kristallglas ur Kosta Bodas Chateau-serie.
Gul linnelöpare och gula tulpaner med gula påskliljor. Har nyss inskaffat en liten låg vas som passar att göra låga arrangemang i, här fick det bli med ett par fjädrar till påsklijorna och de gula tulpanerna. Äggformade ljus och glas med godisägg i + vita glasdroppar med några i klarglas - och några vita värmeljus med gula ljus i ljusstakar utgör resten av dekordetaljerna.
Om man tittar noga ser man den lilla påskkyckligen som tittar fram vid foten av det gula ljuset - gäller att passa så att ljuset inte brinner ned för långt men det är nog ingen fara med det. Så många timmar kommer det inte att vara tänt i kväll. =)
Det blev en synnerligen påskig dukning där jag s a s fick "all in" med det gulvita och påskiga men varför inte...
 
Ha en fin påskafton och en fortsatt Glad Påsk!
 

Kommentera

Publiceras ej