Jo alltså, vi och maten var ju i färg men dukningen gick i svart/vitt.
 
Mina nyårsaftnar förbereds ofta månader i förväg, jag börjar fundera på menyn någon gång i augusti-september. Kan tyckas onödigt tidigt men jag vill testa och fundera och ha god tid på mig.
 
I början av september hade vi en första "prov"middag. Det blev toast med salladskrabbsröra till mig och toast med champinjonstuvning till livskamraten. Rätt så gott - men jag har bestämt mig för en annan förrätt.
 
Färsbiffar med kryddsmör och sötpotatispommes utgjorde varmrätten - det lutar åt att det bli viltfärsbiffar med kryddsmör(sojafärs till veggiesarna), potatisklyftor och wokade grönsaker på nyår.
 
Desserten blir brie, färsk frukt och chokladbitar.
 
Den här gången gick dukningen i svartvitt som sagt.
Två svarta bordslöpare lades på tvären så det blev en randig effekt. En vit bricka fick bli ljusfat med svarta hobbypärlor och vita ljus. Vita tygblommor, svarta fjädrar och vita "girlanger" av presentsnöre utgjorde dekor. Vita linneservetter i enkel brytning fasthållna med två hårspännen - givetvis ordentligt rengjorda innan jag fäste ihop servetterna med dem! Två svarta hårspännen som ser ut som svarta rosor fick också bli dekor.
 
Jag gillar svart/vitt överhuvudtaget. I dukningar blir det alltid propert och lite högtidligt. Det är lätt att få till dessutom.

Kommentera

Publiceras ej