Visst är det vackert med blommor i en fin festdukning - men för egen del tycker jag inte det är absolut nödvändigt.
 
Mellan varven sätter blommor på bordet, mest i de fall jag har en middag, på två eller fler, inplanerad.
 
Då och då blir det mer av en spontan"fest" och då är det inte alltid det finns blommor hemma - då använder jag annat att pynta bordet med.
 
Tygblommor eller torkade om det finns - vissa tycker inte man ska ha torkade blommor, för att det är "dött" - inget som stör mig.
 
Tygblommor i olika varianter, som här där jag använt röda tygrosor och satt i "vas" - två champagneglas.
I påsktider finns det fjädrar - numera finns det konstgjorda om det är så att man inite vill köpa äkta.
 
Under hösten kan man med fördel använda löv och annat, varför inte lingon- eller blåbärsris? Lövens höstfärger lyser upp och ger en vacker kontrast till en mörkare bakgrund.
I en dukning blir det snyggast att hålla dekoren så pass låg att den som sitter vid bordet lätt kan se varandra, Inte så kul om en aldrig så vacker uppsättning skymmer bordskamraterna på andra sidan.
Blommor, precis som ljus, är ett enkelt sätt att få in ett färgtema. Man kan göra det väldigt enkelt och bara ha några små låga vaser (glas av olika slag fungerar utmärkt) med några få fina blommor i. Man kan välja blommor som går i ton med temat eller konstrasterar - rosa blommor till en dukning i gröna toner kan bli riktigt fint, eller varför inte mörkröda rosor till en vit dukning?
 
Vita rosor har en mild ljusgrön ton - utmärkt om man vill ha en mildgrön ton i dukningen. Vita tulpaner i knopp - tänk bara på att tulpaner slår ut ganska fort i vatten och rumsvärme så ska du ha den varianten är det bra att köpa dem samma dag du ska duka med dem.
 
 
Om du tål starkt doftande blommor - det gör tyvärr inte jag - är vita liljor i knopp grönaktiga och kan bli så fint med rosa eller orange toner. En minnesvärd bukett från ett av alla de bröllop jag varit på genom åren var en med orange rosor och vita lijor i knopp, det milt ljusgröna i knopparna blev så vackert mot det färstarka orangefärgade. Grönt och orange är vackert tycker jag.
Den buketten inspirerade mig till mitt eget bröllop flera år senare. En lite annan variant av orange och grönt...
Växter i kruka skulle jag personligen inte välja att ha i en dukning - men endast fantasin sätter gränser så gillar du det, kör på som du själv gillar! En del vill inte ha torkade blommor på bordet - inget jag stör mig på.
Är man väldigt pysslig kan man göra egna blommor av silkepapper - själv har jag snott ihop stiliserade blommor av servetter till en provdukning - med tid och mer jobb kan det nog bli snyggare än så här och användas för att pynta ett dukat bord.
Blommor till dukningen behöver inte kosta skjortan - man brukar kunna hitta buketter i livsmedelsbutiker. Handla gärna några dagar innan festen så blommorna hinner slå ut - om du inte vill ha dem knoppiga förstås.
 
Vid en bjudning tycker jag det ser trevligt ut med en vas med blommor som står i hallen - det ser välkomnande ut, om det finns plats förstås.
 
Har man inte vaser i stort antal fungerar glas och lite större ljuslyktor bra. Det behöver inte vara mängder med blommor heller - en enkel blomma i en liten "vas" kan vara fint - det sparsmakade kan vara det finaste ibland.
Låt bara fantasin sätta gränserna, det roliga är att använda det som finns hemma och skapa något fint med det, det kan räcka med att köpa några enstaka blomster - det behövs inga mängder.
Eller så använder man tygblomster... Eller andra material.
 
 
Som sagt - äkta blommor är inte ett måste, det går att pynta utan! Men visst är det något visst med vackra blomster på bordet. =)

Kommentera

Publiceras ej