Idag dukade jag fint och ordnade ett litet kalas för mig och livskamraten. Enkel men god mat.
 
En väninna har varit snäll och virkat fina bordstabletter - här har jag lagt tre på rad lite som en löpare.
Vardagsporslinet och vardagsbestick fick det bli - men det kan bli fint det med. Bomullsservetter från H&M i en enkel brytning prydda med presentrosetter.
Tulpaner som matchar tabletterna perfekt i ett whiskyglas och några värmeljuslyktor med led-ljus.
Silverfärgade ljusstakar från Lagerhaus - även där är det led-ljus. Inga levande lågor att övervaka m a o.
Det vi fick oss till livs var tångrom med creme fraiche och finhackad purjolök serverat på toast, stekt kryddig korv med ugnsrostade grönsaker och en lite moderniserad variant av den gamla klassiska desserten Änglamat. Kaksmulor (eller krossade skorpor), sylt och vispad grädde är vad den innehåller - jag hade istället frysta hallon som jag kokat upp och låtit svalna - det enda sockret var det som fanns i kaksmulorna och förstås i kolasåsen.
God mat behöver inte vara så avancerad - och en fin dukning behlver inte vara så utstuderad heller.
 
Ha en fortsatt bra helg! =)

Kommentera

Publiceras ej